Από την σημερινή «Ελευθεροτυπία», ένα άρθρο με τίτλο «Η διαφήμιση στο Διαδίκτυο»:

«Για τις διαφημιστικές εταιρείες οι χρήστες του Ιντερνετ πρέπει να μοιάζουν με λαχταριστούς, μελωμένους λουκουμάδες. Υπάρχουν πάνω από ένα δισ. χρήστες, διάσπαρτοι ανά τον κόσμο, που ανήκουν σε κάθε τάξη, κατηγορία ή φυλή. Ο παράδεισος του καλού διαφημιστή. Ηταν θέμα χρόνου λοιπόν να βρεθεί ένας παραγωγικός τρόπος να κατευθύνεται η σωστή διαφήμιση στο σωστό λουκουμά-χρήστη.

Ο τρόπος διαφήμισης που έχει επικρατήσει τα τελευταία χρόνια είναι τα search-based ads (διαφήμιση, δηλαδή, που βασίζεται σε κάποια αναζήτηση). Για παράδειγμα, όταν αναζητάς κάτι συγκεκριμένο στις μηχανές αναζήτησης της Google ή της Yahoo!, στα αποτελέσματα που εμφανίζονται (συνήθως δεξιά στην οθόνη) υπάρχουν συγκεκριμένες διαφημίσεις σχετικές με το θέμα ή το αντικείμενο που αναζητάς. Κάνοντας κλικ σε κάποια από αυτές τις διαφημίσεις συνδέεσαι με την ιστοσελίδα της εταιρείας που διαφημίζεται. Και για κάθε κλικ που γίνεται η εταιρεία πληρώνει ένα προκαθορισμένο ποσό στην Google ή τη Yahoo! Γι’ αυτό και ονομάζεται αυτή η μέθοδος pay-per-click (πληρωμή για κάθε κλικ). Κλικ, λεφτά. Κλικ, λεφτά. Κλικ, λεφτά. Τι μπορεί να πάει στραβά με κάτι τόσο απλό;

Αυτού του είδους η διαφήμιση έχει το πλεονέκτημα, απέναντι στον παραδοσιακό τρόπο μέσω τηλεόρασης, ραδιοφώνου και εντύπων, ότι μπορεί να βρει με πολύ συγκεκριμένο τρόπο τον καταναλωτή-λουκουμά στον οποίο απευθύνεται, και ως εκ τούτου ο διαφημιζόμενος πληρώνει μόνο για όποιον δει τη διαφήμιση. Για παράδειγμα, εάν εγώ αναζητώ στο Ιντερνετ κόκκινα παπούτσια Adidas, τότε η διαφήμιση έχει πραγματικά βρει τον στόχο (λουκουμά) της. Τόσο επιτυχημένος είναι αυτός ο τρόπος που η Google κέρδισε πέρυσι, σύμφωνα με υπολογισμούς, γύρω στα 6 δισ. δολάρια από αυτή την ιστορία, παραπάνω κέρδος από διαφήμιση, δηλαδή, από οποιοδήποτε τηλεοπτικό δίκτυο ή έντυπο.

Αλλά δυστυχώς ο συγκεκριμένος παράδεισος είναι έτοιμος να μεταμορφωθεί σε μια κόλαση απάτης. Πολλές εταιρείες που διαφημίζονται κατ’ αυτό τον τρόπο ανακάλυψαν πως τα περισσότερα κλικ για τα οποία πλήρωναν προέρχονταν από συγκεκριμένες διευθύνσεις, σχεδόν πάντα από αντίπαλες εταιρείες. Το σκεπτικό ήταν πως όσα περισσότερα κλικ γίνονταν τόσα περισσότερα λεφτά θα έπρεπε η εταιρεία να πληρώσει και άρα τόσα λιγότερα χρήματα θα είχε να διαθέσει για μελλοντική διαφήμιση. Ετσι, θα έπεφτε ο ανταγωνισμός και η αντίπαλη εταιρεία θα αγόραζε το διαφημιστικό χώρο στην Google ή τη Yahoo! πολύ φτηνότερα. Σε μια πρόφατη έρευνα της εταιρείας MarketingExperiment.com υπολογίστηκε πως 29,5% των κλικ δεν προέρχεται από το καταναλωτικό κοινό.

Για να προστατευτούν από τους διάφορους απατεώνες, εταιρείες όπως η Google και η Yahoo! αναπτύσσουν (με γοργούς ρυθμούς) τεχνολογία κατάλληλη να σταματήσει αυτό το φαινόμενο. Παράλληλα δεν χρεώνουν τις εταιρείες για τα κλικ που καταγράφονται ως ύποπτα. Αν και η αλήθεια είναι πως ακόμα δεν έχουν βρει τη χρυσή τομή και αρνούνται πεισματικά να αποκαλύψουν τι είδος τεχνολογία χρησιμοποιούν και πόσο συχνά συναντάται απάτη. Το σενάριο για το συγκεκριμένο είδος διαφήμισης χειροτέρεψε όταν μια αμερικανική εταιρεία ανακάλυψε πως τα περισσότερα κλικ που δεχόταν προέρχονταν από τη Δανία. Αυτό τους έβαλε σε σκέψη, καθώς οι Δανοί καταναλωτές δεν είχαν κανέναν απολύτως λόγο να ενδιαφέρονται για το προϊόν τους. Η Google και η Yahoo! αρνήθηκαν να αποκαλύψουν για ποια κλικ είχε πληρώσει η εταιρεία και ποια είχαν καταγραφεί ως μη αληθινά. Κι έτσι οι δικηγόροι βρήκαν τους δικούς τους «λουκουμάδες».

Η αλήθεια είναι πως η κατάσταση κοντεύει να ξεφύγει από κάθε μέτρο ελέγχου, αφού, για παράδειγμα, στην Ινδία ευδοκιμούν click farms, εταιρείες που πληρώνουν ανθρώπους να κάνουν κλικ σε συγκεκριμένες διαφημίσεις όλη μέρα. Για διάφορους αναλυτές εάν δεν βρεθεί άμεση λύση στο πρόβλημα, δεν θα υπάρξει μέλλον για αυτού του είδους τη διαφήμιση. Ετσι, μπορεί πολλοί από μας να θυμίζουμε λαχταριστούς λουκουμάδες στα μάτια των σωστών ανθρώπων, αλλά μάλλον θα βγάλουν τα μάτια μόνοι τους πριν καταβροχθίσουν τη χρυσαφιά σάρκα μας…

ΜΕΛΕΝΙΑ ΑΡΟΥΧ

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ – 10/08/2006 http://www.enet.gr/online/online_text/c=113,id=52719708

Advertisements